Biografie Jo van den Booren

Jo van den Booren werd op 14 maart 1935 te Maastricht geboren.

Opleiding
Hij studeerde aan het Maastrichts muzieklyceum en het Conservatorium in Basel en volgde compositielessen bij Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw, Kees van Baaren en bij Klaus Huber.

Activiteiten
Jo van den Booren was eerste trompettist van Het Brabants Orkest en één van de oprichters van de Stichting Resonans en het Resonans Koperkwintet voor uitvoering van hedendaagse muziek. Hij dirigeerde regelmatig ensembles uit Het Brabants Orkest en stond als dirigent voor hetzelfde orkest met eigen werk zoals zijn Symphony I en Symphony II, Souvenir en de eenakters Nu Noch en Huwelijksaanzoek.Nu is hij fulltime componist.

Composities
Zijn oeuvre bestaat uit composities voor symfonie orkest,kamermuziek,koor,orgel,filmmuziek,solo-instrumenten,concerten,harmonie en fanfare muziek. Vele van zijn werken zijn in opdracht geschreven, de meeste zijn in binnen en buitenland uitgevoerd. Tijdens internationale Gaudeamus Muziekweken werden zes achtereenvolgende jaren zijn composities voor uitvoering uitgekozen. Hij schreef muziek bij de klassieke film van Carl Dreyer uit 1928: La Passion de Jeanne d'Arc (première door Het Brabants Orkest in de St. Janskathedraal in Den Bosch, oktober 1985,verdere uitvoeringen in Gent,München,Graz,Frankfurt,Passau,Mainz,Wuppertall,Harwich,)en The OverCoat for Orchestra,music to a story by N.Gogol and a film by Kozintsev@Trauberg (première door Het Brabants Orkest in 2000 in Eindhoven,verdere uitvoeringen in Den Bosch en Utrecht.Tot zijn recentere werken behoren: Concert voor orgel en orkest (1991), geschreven voor de ingebruikneming van het orgel van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, Violin concerto no. 1 (1992) voor viool en fanfare, première tijdens het Wereld Muziek Concours 1993 in Kerkrade, Divine love, liederen voor stem en piano (1994, Den Bosch, tijdens het Internationaal Vocalisten Concours). Dezelfde liederen, georkestreerd door de componist zelf, werden tijdens het IVC in Den Bosch in 1996 uitgevoerd. In 1995 speelde het Brabants Orkest de première van zijn Concert voor fluit en orkest. Meditazione I, II, III (1990-1996) voor 12 instrumenten en Cyberphony I (1996) voor luidsprekers (een eigen studioproductie en CD opname) zijn tijdens de November Muziekdagen 1996 in Den Bosch in première gegaan. La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz), voor orgel is in september 1996 in Haarlem in première gegaan.In 1999 heeft Het Brabants Orkest een componisten-portrait gewijdt aan Jo van den Booren.Het drieluik ,,San Juan de la Cruz,,(gecomponeerd in 2000-2002)bestaat uit 1/Cantico Espiritual voor sopraan,mezzosopraan(alt)en gemengd koor,2/Noche Oscura voor 7 stemmig gemengd koor,3/LLama de Amor Viva voor sopraan,mezzosopraan(alt) gemengd koor en harmonium(orgel).In 2001 is Cantico uitgevoerd door Studium Chorale olv Hans Leendres in Eys,Aachen en Maastricht.Noche Oscura is door Evocantes olv Marc Versteeg uitgevoerd in Eindhoven en Den Bosch.Door dezelfde uitvoerders is Noche Oscura op CD uitgekomen.

Prijzen
In 1968 verwierf Van den Booren de Visser Neerlandiaprijs voor zijn hobokwartet Estremi. De Noordbrabantse Cultuurprijs werd hem in 1989 toegekend voor zijn gehele oeuvre en in 1994 kreeg hij de koninklijke onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Compact discs
Op cd verschenen zijn 2 Pièces caractéristiques, op. 84 (Mirasound 399137) en La passion de Jeanne d'Arc, op. 53 (Hwan..CLAR 53316). Op de cd Fifty years International Gaudeamus Music Week werd zijn Spectra per quintetto (1967) vastgelegd door het Rijnmond Kwintet (Composers' Voice 45/46). Tussen de leliën,vocale muziek van Jo Van den Booren 1/Noche Oscura voor 7 stemmig gemengd koor op.116.2/Hölderlin-Elegiën voor zang en piano op.101.3/La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz)voor orgel,opus 104.The Prisoner voor sopraan,gemengd koor en kamerorkest is verschenen op LP,evenals Capriccio en Zenith voor fanfare orkest.---------------------------------------------------------------------------------------------------------Biography Jo van den Booren was born in Maastricht, the most Southern town of the Netherlands, on 14 March 1935. He studied the trumpet at the Maastricht Music Academy and composition with Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw, Kees van Baaren, and Klaus Huber at the Basel Conservatory, Switzerland. Van den Booren joined the Brabant Orchestra in Den Bosch when he was 18. He remained with this orchestra for 42 years. When he began as an orchestral player he was still privately studying with the legendary Concertgebouw Orchestra trumpeter Marinus Komst. Van den Booren was a founding member of the Resonans Foundation, and Resonans Wind Quintet. As such he promoted contemporary music for many years. He also conducted the Brabant Orchestra in his own two first symphonies, and several smaller groups, for instance in his two chamber operas Nu Noch and The Proposal (after Chekhov). Since he retired from the Brabant Orchestra Jo van den Booren has devoted all his time to writing new music.------------------------ His output consists of orchestral works, chamber music, choral works, organ pieces, film scores, pieces for single instruments, concerti, and works for harmony or wind band. Many of his works have been commissioned. Most of his works have been performed both in the Netherlands and abroad. During six consecutive years works by Jo van den Booren were selected for performance during the International Gaudeamus Music Weeks. One of his most succesful works is the orchestral score he wrote for the 1928 silent film The Passion of Joan of Arc. This French classic by the Danish director Carl Th. Dreyer was screened in the newly restored St. John’s Cathedral in Den Bosch, in 1985. The Brabant Orchestra premièred the score, and it has since been performed in Ghent, Munich, Frankfurt, Passau, Mainz, Wuppertal, Harwich, Graz, Erfurt, etc. A similar project was Kozintsev & Trauberg’s 1926 surrealistic classic The Overcoat, based on the famous story by Gogol. The highly original score Van den Booren wrote for this masterpiece was again premiered in 2000 by the Brabant Orchestra, in the new Frits Philips concert hall at Eindhoven. It was repeated in Utrecht and Den Bosch. The Concerto for Organ and Orchestra (1991) was written for the new organ in the same Frits Philips Music Centre, Eindhoven. The Violin Concerto No.1 (1992) for violin and wind band was premiered during the 1993 Wereld Muziek Concours (World Music Competition) at Kerkrade. Divine Love, songs for a single voice and piano (1994) were composed for the International Vocal Competition at Den Bosch. The same work was performed at the 1996 competition in the composer’s orchestral version. In 1995 the Brabant Orchestra presented the premiere of the Concerto for Flute and Orchestra. Meditazione I, II, III (1990-1996) for 12 instruments and Cyberphony I (1996) for loudspeakers (a studio/CD-recording) were launched at the 1996 November Muziekdagen (November Music) in Den Bosch. La Soledad Sonora (en honor de San Juan de la Cruz), an organ work, was premiered in Haarlem in September 1996. In 1999 the Brabant Orchestra presented a ‘composer’s portrait’, devoted to Jo van den Booren. The San Juan de la Cruz triptych (2000-2002) consists of : Cantico Espiritual (I) for S/Mezz [A] / mixed choir, Noche Oscura (II) for mixed chorus à 7, Llama de Amor Viva (III) for S, Mezz [A] / mixed chorus / harmonium (org.). In 2001 Cantico Espiritual was performed by Studium Chorale conducted by Hans Leenders at Eys, Aachen, and Maastricht. Noche Oscura was performed by Evocantes conducted by Marc Versteeg in Eindhoven, and Den Bosch. A CD-recording of Noche Oscura has been released.------------------------ Awards Jo van den Booren received the 1968 Visser Neerlandia Award for his oboe quintet Estremi. In 1989 he received the prestigious Noordbrabant Cultural Award as a life time achievement prize. Van den Booren was knighted in 1994 (Ridder in de Orde van Oranje-Nassau). Compact discs------------------------ The following works are available on CD: 2 Pièces caractéristiques, op. 84 (Mirasound 399137) La passion de Jeanne d'Arc, op. 53 (Hwan..CLAR 53316). Spectra per quintetto: on Fifty Years International Gaudeamus Music Week the 1967 work was performed by the Rijnmond Kwintet (Composers' Voice 45/46). Tussen de leliën, vocal Music by Jo Van den Booren: 1: Noche Oscura à 7, op.116.2: Hölderlin-Elegiën for voice and piano, op.101.3: La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz) for organ, op. 104. The Prisoner for S, mixed chorus and small orchestra was released on LP, just like Capriccio en Zenith for wind band.

Print deze pagina Print deze pagina